Pile prelazi cestu jer mu je u naravi da prelazi cestu

Naišao sam na dosjetku u kojoj na pitanje: „Zašto je pile prešlo preko ceste?“ odgovaraju znamenite povijesne ličnosti, pa tako Hemingway kaže:¨Da umre. Samo.“,  veli Einstein: „Je li pile prešlo cesto ili je cesta prošla ispod pileta, to je relativno“,  a Aristotel odgovara: „Zato jer je u naravi pileta da prelazi preko ceste“. Kažu, dosjetka je stara, potječe iz sredine 19. stoljeća,  a odgovor glasi: „Pile je prešlo cesto da bi došlo na drugu stranu.“

Iz toga proizlazi da je odgovor na Aristotelov način bio najbliži točnom odgovoru. Radi se o šali na račun jedne od četiri „atije“, četiri vrste objašnjenja kojima je Aristotel, tako kaže knjigai, nastojao nekom objektu, događaju ili stanju može pripisati smisao. Papir gori  jer je napravljen od zapaljive tvari  – to je materijalna „atia“ ili uzrok, kad se gusjenica zakukulji da bi se pretvorila u leptira imamo formu kao uzrok – nešto se na neki način mijenja da bi ispunilo svoju svrhu, a kad se stablo sruši jer ga je pogodila munja,  uzrok je kretanje, pražnjenje elektriciteta. Ali,  zašto lososi do iznemoglosti plivaju uzvodno da bi se mrijestili umjesto da to obave u moru? Pa, takvi su lososi, to je ono što oni čine. Ovo izaziva podsmjeh, čini se kao da veliki Aristotel pokušao nešto zabašuriti poput školarca koji ne zna pravi odgovor.

Je li to doista tako? Je li to „gletanje“ rupe na zidu, proteza, privremeno rješenje koje ostaje trajno?

Čitam na mreži da glasoviti japanski estetski koncept wabi sabi, koji se obično objašnjava kao ljepota nesavršenosti, zapravo znači prihvaćanje stvari onakvima kakve jesu. To je tako i gotovo. Lososi plivaju uzvodno, oni su takvi, uživajmo u njihovoj ludosti! Važno je znati i to da wabi sabi potječe od čuvene čajne ceremonije u kojoj se u potpunosti prepuštamo trenutku, zaboravljamo na sve brige i obveze, prestajemo se „gristi“ zbog ovog ili onoga.

Dakle, ta četvrta „atia“, koju zovemo svršnim uzrokom, i nije tako glupa. Dapače, neke se stvari, pojave, postupci nekih ljudi ne mogu drugačije objasniti nego da je to tako, da su oni takvi i gotovo. Naravno, sve bi se moglo objasniti sa „to je tako“i zato onaj podsmjeh jer kakva je to filozofija, kakvo je to objašnjenje svijeta?! Ali, kada malo razmislimo, to doista jest objašnjenje.

Netko je pametan, netko zao i netko ozbiljan, netko duhovit. Utjecalo je na te njihove osobine okolina – roditelji, ishrana, klima, doživljaji u djetinjstvu i mogli bismo tako navoditi u nedogled, ali uvijek bismo mogli reći da unatoč svim tim utjecajima ipak nisu trebali postati takvi kakvi jesu, mogli su barem biti malčice drugačiji.  Jednostavno, takva im je narav, to je ono od čega kod njih sve kreće. U konačnici možemo reći da ih je Bog takvima stvorio.              

Lososi plivaju uz slapove da bi se mrijestili na istom onom mjestu na kojemu se su se izlegli iz jaja. Prepoznaju ga po mirisu vode. Evolucija je bila takva da su od njih nastale ribe koje se žive u moru, ali mrijeste su u gornjim vodotocima rijeka. To je tako.

Kada to prihvatimo, možemo kao na nekom sajmu uživati u spoznajama da je nešto naprosto takvo kakvo jest, da su neki ljudi naprosto takvi kakvi jesu i , možda najvažnije od svega, da smo mi sami takvi kavi jesmo.  

I da, u naravi pilića i kokošaka općenito je da prelaze cestu, naročito kad im se auto približi. 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *